Spørsmålet om forskjellige schallstykker peker rett mot kjernen i Eclipse's designfilosofi. I steden for å ha forskjellige modeller med helt forskjellig spillekarakteristikk i vårt sortement, har vi bygget en enkelt perfekt trompet - og så gitt den forskjellig klang gjennom et utvalg av forskjellige schallstykker. (schallstykkene er faste, ikke utskiftbare).

Konstruksjonsmessig er alle Eclipse-trompeter identiske fra munnstykke-receiveren, rundt den sammenhengende lead-pipe’n og front-bøy’en, gjennom ventilseksjonen, og til stemmebøylen bakerst på schallstykket (som på en trombone). Det elegante og effektive designet av munnrøret - der alle tonene formes - betyr at en ren, kraftig, og sentrert vibrasjon blir levert til “forsterkerenden” på instrumentet – der klangen blir utviklet og fargelagt – nemlig schallstykket. Dette unike designet gir alle Eclipse-trompeter en lytefrie intonasjon, slotting, projeksjon og lettblåst jevnhet.

Å velge et nytt horn er en svært personlig sak. Vi har alle vår egen unike klang, og vi låter ulikt alle andre selv om vi spiller på et identisk instrument. Det vi alle ser etter er imidlertid det samme. Vi ønsker å finne det hornet som på lettest mulig måte setter oss i stand til å skape den lyden vi forestiller oss inne i vårt hode, når vi spiller – vår “indre trompetlyd”. Alle horn farger eller påvirker lyden på en eller annen måte – vi må bare huske på at det er oss, og ikke hornet, som har “stemme”.


Jeg tror at alle Eclipse-modellene kan benyttes med hell i en hvilken som helst musikalsk setting. Utvalget av schallstykker gjør det imidlertid mulig å velge en Eclipse-trompet som føles skreddersydd til dine egne spillebehov.


Eclipse trompet-schallstykker er tilgjengelige I 3 forskjellige varianter:

1.) MediumClassic
  Medium Classic er inspirert av gamle dagers mindre og mer koniske schallstykker. Det gir en klar, lys tone og responderer meget lett i det øvre registeret, tilgjengelig bare I “standard weight (0,5 mm) yellow brass” (70% kobber + 30% zink). 
 
2.) Medium
  TMedium schallstykket er en standard størrelse med en profil som er laget for å gi stor allsidighet. Tilgjengelig i yellow eller red brass (80% kobber + 20% zink), standard (0.5mm) or heavy weight (0.7mm)
 
3.) Large
  Large schallstykket har en mer åpen “hals” og en slakkere stigning, noe som gir en “større” klang med mindre motstand, og rom for mye mer luft. Tilgjengelig i standard weight (0.5mm) yellow eller red brass, heavy red brass (0.7mm), og copper (0.8mm).

Heavy weight schallstykker har mer projeksjon, mer stabilt tonesenter, og har en jevn klang endog ved veldig høye volumer. Standard weight schallstykker har raskere respons, med mer fleksibelt tonesenter, og et videre klangspekter. 

STANDARD   SCHALLSTYKKER

 
MY Medium Yellow  
  Utmerket all round instrument, meget allsidig. Klangen er lys og klar med sentrert og fokusert klang ved alle dynamiske nivåer, med solid kjerne på hver tone og utmerket projeksjon. Meget lettspilt. Ideell lead trumpet for kommersielt- og studio-bruk. Et godt valg for 1. trompetere i symfoni- eller militær-orkestre.
MR Medium Red  
  Som Medium Yellow er denne modellen meget allsidig – en nesten perfekt blanding av varme og projeksjon. Metall-legeringen (red brass) gir en dybde I klangen som er silkemyk, rik og mørk, men som samtidig gir et livlig og kvikt instrument. Responsen er rask og gir et briljant høyderegister med uanstrengt projeksjon. Like egnet for jazzballader eller lyrisk kammermusikk – hjemme, i et storband eller orkester - Medium Red kan være det ideelle valget for all round bruk og er den mest solgte modellen. Tilført Eclipse-serien på forespørsel fra trompeteren Robert Bauerle.
LY Large Yellow  
  Liknende klangfarge som Medium Yellow, lys og klar, men med mindre motstand og mer ekspansiv klang.  Large Yellow har stor projeksjon, men når du øker volumet fortsetter bare klangen å vokse. Slottingen er jevn og stabil, men begrenser ikke uttrykksfull og lyrisk musikkutøvelse. Dette vil vær en ideell trompet i et symfoniorkester, spesielt i lakkert utførelse. Den store, klare, projiserende klangen I en forsølvet Large Yellow ville være perfekt for korps eller militærorkestre som spiller mye utendørs. Er ofte førstevalget til de som spiller musicals i London.
LR Large Red  
  Dette schallstykket har vist seg å være jazzsolistenes favoritt. Det har en varm, fløyelsmyk tone inne i en stor gylden klang. Slottingen er mer fleksibel enn på medium schallstykkene og gir dermed mer uttrykksfull og personlig frasering. Det er meget lettspilt og svarer lett over et enormt dynamisk område. Etter hvert som du blåser mer og mer luft gjennom hornet, og lyden bare vokser og vokser, så bibeholdes likevel den rike, mørke kjernen i klangen, men hornet vil også projisere og åpne opp når du ønsker at en frase virkelig skal høres. Large Red blir også foretrukket av europeiske klassiske musikere.
XLR Extra Large Heavy Red  
 

X-Large Heavy Red er et særdeles kraftfullt og lettspilt instrument. Det har det samme vide spektrum av klangfarger som Large Red, men slotter mer distinkt, har mer dybde, og ypperlig projeksjon. Det er nesten umulig å få denne trompeten til å forvrenge, den beholder sin store, mørke klang ved alle volumer. Det ideelle valg for en sterk trompeter som bruker mye luft, enten som solist i små jazzgrupper eller i blåserekka til et bråkete rockeband. Dette hornet fungerer også godt med tunge ventilkopper (valve-caps) og/eller tunge munnstykker (mega-mass).

 
 

SPESIAL  SCHALLSTYKKER

 
MC Medium Classic  
  Lettspilt og med en briljant og klar klang i hele registeret, har Medium Classic schallstykket en glimrende projeksjon som virkelig vil være effektivt i ethvert ensemble. Trompeten har dessuten et godt bærende tone i øvre register når man trår til, og vil appellere til høydespesialister f.eks. i storband. Den fokuserte kjernen og kraftfulle attakk vil også passe blåserekka i et pop- eller salsa-band. Imidlertid vil den briljante tonen og jevne overtonespekter også gjøre dette hornet til et godt valg for klassiske utøvere – klanglig vil det passe spesielt godt sammen med C-trompeter. En litt trangere leadpipe ble utviklet for å komplettere kvalitetene til dette schallstykket.
MHY Medium Heavy Yellow  
  Hvis jeg hovedsakelig spilte i symfoniorkester, så ville dette hornet sannsynligvis være mitt valg – ingen tvil – det er uovertruffent. Den naturlige klangfargen er litt mørkere enn Medium Yellow, men med mer dybde, større projeksjon, og sikrere slotting. Det har en intens, fokusert klang, med mørk kjerne og briljant projeksjon også ved de svakeste volumer. Når du øker luftstrømmen eller går oppover i det høyere register, så bibeholdes tonen ren, klar og imponerende kraftig. Flott all round instrument for de sterkere utøvere.
MHR Medium Heavy Red  
  Utmerket jazz-horn eller lead-trompet. Den har mørkere og mer kompakt tone enn MediumYellow, og slotter mer distinkt og har bedre projeksjon enn Medium Red. Dette hornet kan produsere store klangvariasjoner, og samtidig som det er meget kraftig når blir spilt hardt, så bibeholder det sine matte overtoner i det øvre registeret og er nesten umulig å overblåse.
LHR Large Heavy Red  
  Large Heavy Red er et særdeles kraftfullt og lettspilt instrument. Det har det samme vide klangspektrum som Large Red, men slotter mer distinkt, og har mer dybde og projeksjon. Det er nesten umulig å få trompeten til å forvrenge eller bryte opp, den bibeholder sin enorme, mørke klang ved alle volumer. Ideelt valg for en sterk utøver som bruker mye luft, enten det er som solist i en jazzgruppe eller i blåserekka til et støyende rockeband. Denne trompeten fungerer også godt med tunge ventilkopper (valve caps) og heavy-weight munnstykker.
LC Large Copper  
  En virkelig unik trompet med massevis av personlighet som vil fremheve tonen til en moden og erfaren utøver. Tyngden på schallstykket i rent kobber tilfører et komplekst sett av overtoner som muliggjør betydelige klangkontraster fra mørk “bluesy” hvisking til klare, briljante “hyl”. Hornet er meget åpent og responderer kvikt, men har likevel en fantastisk, fokusert projeksjon med stor tyngde bak tonen. Large Copper brukes vanligvis med tunge ventilkopper (heavy valve caps) og en elegant utformet motvekt på den bakplasserte stemmebøylen.
 
 

Klangvariantene er ganske tallrike, tatt i betraktning den rollen som finishen vil spille.  Relativ til ren messing (raw brass), vil lakkering gjøre klangen litt varmere, forsølving litt lysere, og forgylling vil nesten ikke påvirke klangen i det hele tatt. Klikk på “finish-knappen” på venstre side så får du en fullstendig oversikt .

Beskrivelsen er forfattet av Noel Langley og oversatt av Olaf-B.Brattegaard.

Copyright 2003 FirstClassBrass Ltd.
Web- design: Gary A. Wilder