|
Spørsmålet om forskjellige
schallstykker peker rett mot kjernen i Eclipse's designfilosofi. I steden
for å ha forskjellige modeller med helt forskjellig spillekarakteristikk
i vårt sortement, har vi bygget en enkelt perfekt trompet - og så
gitt den forskjellig klang gjennom et utvalg av forskjellige schallstykker.
(schallstykkene er faste, ikke utskiftbare).
Konstruksjonsmessig er alle
Eclipse-trompeter identiske fra munnstykke-receiveren, rundt den
sammenhengende lead-pipe’n og front-bøy’en, gjennom ventilseksjonen,
og til stemmebøylen bakerst på schallstykket (som på en trombone). Det
elegante og effektive designet av munnrøret - der alle tonene formes -
betyr at en ren, kraftig, og sentrert vibrasjon blir levert til
“forsterkerenden” på instrumentet – der klangen blir utviklet og
fargelagt – nemlig schallstykket. Dette unike designet gir alle
Eclipse-trompeter en lytefrie intonasjon, slotting, projeksjon og lettblåst
jevnhet.
Å velge et nytt horn er en svært personlig sak. Vi har alle vår egen
unike klang, og vi låter ulikt alle andre selv om vi spiller på et
identisk instrument. Det vi alle ser etter er imidlertid det samme. Vi ønsker
å finne det hornet som på lettest mulig måte setter oss i stand til å
skape den lyden vi forestiller oss inne i vårt hode, når vi spiller –
vår “indre trompetlyd”. Alle horn farger eller påvirker lyden på en
eller annen måte – vi må bare huske på at det er oss, og ikke hornet,
som har “stemme”.
Jeg tror at alle Eclipse-modellene kan benyttes med hell i en hvilken som
helst musikalsk setting. Utvalget av schallstykker gjør det imidlertid
mulig å velge en Eclipse-trompet som føles skreddersydd til dine egne
spillebehov.
Eclipse trompet-schallstykker er tilgjengelige I 3 forskjellige varianter:
1.) MediumClassic |
|
Medium Classic er inspirert
av gamle dagers mindre og mer koniske schallstykker. Det gir en
klar, lys tone og responderer meget lett i det øvre registeret,
tilgjengelig bare I “standard weight (0,5 mm) yellow brass” (70%
kobber + 30% zink). |
2.) Medium |
|
TMedium schallstykket er en
standard størrelse med en profil som er laget for å gi stor
allsidighet. Tilgjengelig i yellow eller red brass (80% kobber + 20%
zink), standard (0.5mm) or heavy weight (0.7mm) |
3.)
Large |
|
Large schallstykket har en
mer åpen “hals” og en slakkere stigning, noe som gir en “større”
klang med mindre motstand, og rom for mye mer luft. Tilgjengelig i
standard weight (0.5mm) yellow eller red brass, heavy red brass
(0.7mm), og copper (0.8mm). |
Heavy weight schallstykker
har mer projeksjon, mer stabilt tonesenter, og har en jevn klang endog ved
veldig høye volumer. Standard weight schallstykker har raskere respons,
med mer fleksibelt tonesenter, og et videre klangspekter.
MY |
Medium Yellow |
|
|
Utmerket all round
instrument, meget allsidig. Klangen er lys og klar med sentrert og
fokusert klang ved alle dynamiske nivåer, med solid kjerne på hver
tone og utmerket projeksjon. Meget lettspilt. Ideell lead trumpet
for kommersielt- og studio-bruk. Et godt valg for 1. trompetere i
symfoni- eller militær-orkestre. |
MR |
Medium Red |
|
|
Som Medium Yellow er denne
modellen meget allsidig – en nesten perfekt blanding av varme og
projeksjon. Metall-legeringen (red brass) gir en dybde I klangen som
er silkemyk, rik og mørk, men som samtidig gir et livlig og kvikt
instrument. Responsen er rask og gir et briljant høyderegister med
uanstrengt projeksjon. Like egnet for jazzballader eller lyrisk
kammermusikk – hjemme, i et storband eller orkester - Medium Red
kan være det ideelle valget for all round bruk og er den mest
solgte modellen. Tilført Eclipse-serien på forespørsel fra
trompeteren Robert Bauerle. |
LY |
Large Yellow |
|
|
Liknende klangfarge som
Medium Yellow, lys og klar, men med mindre motstand og mer ekspansiv
klang. Large Yellow har
stor projeksjon, men når du øker volumet fortsetter bare klangen
å vokse. Slottingen er jevn og stabil, men begrenser ikke
uttrykksfull og lyrisk musikkutøvelse. Dette vil vær en ideell
trompet i et symfoniorkester, spesielt i lakkert utførelse. Den
store, klare, projiserende klangen I en forsølvet Large Yellow
ville være perfekt for korps eller militærorkestre som spiller mye
utendørs. Er ofte førstevalget til de som spiller musicals i
London. |
LR |
Large Red |
|
|
Dette schallstykket har
vist seg å være jazzsolistenes favoritt. Det har en varm, fløyelsmyk
tone inne i en stor gylden klang. Slottingen er mer fleksibel enn på
medium schallstykkene og gir dermed mer uttrykksfull og personlig
frasering. Det er meget lettspilt og svarer lett over et enormt
dynamisk område. Etter hvert som du blåser mer og mer luft gjennom
hornet, og lyden bare vokser og vokser, så bibeholdes likevel den
rike, mørke kjernen i klangen, men hornet vil også projisere og åpne
opp når du ønsker at en frase virkelig skal høres. Large Red blir
også foretrukket av europeiske klassiske musikere. |
XLR |
Extra Large Heavy Red |
|
|
X-Large Heavy Red er et særdeles kraftfullt og lettspilt
instrument. Det har det samme vide spektrum av klangfarger
som Large Red, men slotter mer distinkt, har mer dybde, og
ypperlig projeksjon. Det er nesten umulig å få denne
trompeten til å forvrenge, den beholder sin store, mørke
klang ved alle volumer. Det ideelle valg for en sterk
trompeter som bruker mye luft, enten som solist i små
jazzgrupper eller i blåserekka til et bråkete rockeband.
Dette hornet fungerer også godt med tunge ventilkopper (valve-caps)
og/eller tunge munnstykker (mega-mass).
|
|
MC |
Medium Classic |
|
|
Lettspilt og med en
briljant og klar klang i hele registeret, har Medium Classic
schallstykket en glimrende projeksjon som virkelig vil være
effektivt i ethvert ensemble. Trompeten har dessuten et godt bærende
tone i øvre register når man trår til, og vil appellere til høydespesialister
f.eks. i storband. Den fokuserte kjernen og kraftfulle attakk vil
også passe blåserekka i et pop- eller salsa-band. Imidlertid vil
den briljante tonen og jevne overtonespekter også gjøre dette
hornet til et godt valg for klassiske utøvere – klanglig vil det
passe spesielt godt sammen med C-trompeter. En litt trangere
leadpipe ble utviklet for å komplettere kvalitetene til dette
schallstykket. |
MHY |
Medium Heavy Yellow |
|
|
Hvis jeg hovedsakelig
spilte i symfoniorkester, så ville dette hornet sannsynligvis være
mitt valg – ingen tvil – det er uovertruffent. Den naturlige
klangfargen er litt mørkere enn Medium Yellow, men med mer dybde,
større projeksjon, og sikrere slotting. Det har en intens, fokusert
klang, med mørk kjerne og briljant projeksjon også ved de svakeste
volumer. Når du øker luftstrømmen eller går oppover i det høyere
register, så bibeholdes tonen ren, klar og imponerende kraftig.
Flott all round instrument for de sterkere utøvere. |
MHR |
Medium Heavy Red |
|
|
Utmerket jazz-horn eller
lead-trompet. Den har mørkere og mer kompakt tone enn MediumYellow,
og slotter mer distinkt og har bedre projeksjon enn Medium Red.
Dette hornet kan produsere store klangvariasjoner, og samtidig som
det er meget kraftig når blir spilt hardt, så bibeholder det sine
matte overtoner i det øvre registeret og er nesten umulig å overblåse. |
LHR |
Large Heavy Red |
|
|
Large Heavy Red er et særdeles
kraftfullt og lettspilt instrument. Det har det samme vide
klangspektrum som Large Red, men slotter mer distinkt, og har mer
dybde og projeksjon. Det er nesten umulig å få trompeten til å
forvrenge eller bryte opp, den bibeholder sin enorme, mørke klang
ved alle volumer. Ideelt valg for en sterk utøver som bruker mye
luft, enten det er som solist i en jazzgruppe eller i blåserekka
til et støyende rockeband. Denne trompeten fungerer også godt med
tunge ventilkopper (valve caps) og heavy-weight munnstykker. |
LC |
Large Copper |
|
|
En virkelig unik trompet
med massevis av personlighet som vil fremheve tonen til en moden og
erfaren utøver. Tyngden på schallstykket i rent kobber tilfører
et komplekst sett av overtoner som muliggjør betydelige
klangkontraster fra mørk “bluesy” hvisking til klare, briljante
“hyl”. Hornet er meget åpent og responderer kvikt, men har
likevel en fantastisk, fokusert projeksjon med stor tyngde bak
tonen. Large Copper brukes vanligvis med tunge ventilkopper (heavy
valve caps) og en elegant utformet motvekt på den bakplasserte
stemmebøylen. |
|
|
Klangvariantene er ganske
tallrike, tatt i betraktning den rollen som finishen vil spille.
Relativ til ren messing (raw brass), vil lakkering gjøre
klangen litt varmere, forsølving litt lysere, og forgylling vil
nesten ikke påvirke klangen i det hele tatt. Klikk på
“finish-knappen” på venstre side så får du en fullstendig
oversikt . |
Beskrivelsen er forfattet
av Noel Langley og oversatt av Olaf-B.Brattegaard.
Copyright 2003
FirstClassBrass Ltd.
Web- design: Gary A. Wilder
|