Klikk på bildet, og les hva de forskjellige utøverne sier om Eclipse!
 

Trent Austin
Eclipse Artist
Ian Balmain
Eclipse C Trumpet Artist
Noel Langley
Eclipse Artist
Henry Lowther
Eclipse Artist
Byron Wallen
Eclipse Artist

Alex Bonney
Professional
Ben Gant
Professional
Jay Phelps
Professional
Kevin Robinson
Professional
Audun Waage
Professional
 
           
           


 

Eclipse Utøvere  :


 


Trent Austin
 

 

Mitt spill og min tone har forandret seg opp gjennom årene, og med Eclipse’n har jeg nå endelig fått oppfylt det jeg “hører” inne i mitt hode.  Eclipse Large Red (bilde av hornet mitt på Leigh's finish-side... håndbørstet klar lakk).

Konstruksjon – Hornet er praktfullt. Bildene er ikke en gang i nærheten av virkeligheten. Alle delene er spesielt fremstilt og passer perfekt. Presisjonsarbeid er en “underdrivelse” her. Jeg kan nesten ikke få beskrevet hvor imponert jeg er over konstruksjonen. De små detaljene til Leigh gjør hele forskjellen.  Du får virkelig det du betaler for. Jeg har et monogram med TRA på 1. ventilen som er helt nydelig.  Den håndbørstede finish’en er makeløs, anstrøket av Red Brass er fortryllende, de ikke børstede forniklede bøylene og forgylte smådelene, fremhever i sannhet et one-of-a-kind kunstverk!


Balanse – Perfekt. I mange år har jeg spilt på heavyweight horn ….. enten Monette, Edwards, Heavy Bach, Stomvi, etc. Dette hornet er lett og føles behagelig å holde. Det et ikke “fortungt” som mine andre horn og det er et vesentlig pluss for meg. En Monette eller Edwards med en Jo-Ral harmon-mute i schallstykket er skikkelig anstrengende å holde. Er jeg i ferd med å miste kreftene! Jeg hadde Eclipse’n på en 5 timers spillejobb i går (den andre for dagen…ikke spør) og den føltes god å holde.  Dette er svært viktig for meg, så jeg ikke begynner å presse hornet inn mot ansiktet for å holde det oppe.  Jeg har alltid lurt på om noen kunne lage et horn som var jevngodt med mine heavy weight horn. Dette er det!


Ventiler – Jeg har hørt mye positivt om Bauerfine-ventiler, og nå vet jeg hvorfor. Disse greiene er perfekte. Lynraske, støyfrie og hurtig-reagerende.

 
Bøyler – ditto.

Tone – Dette er det første hornet jeg har hatt som produserer den lyden jeg har inne i mitt hode. I det ene øyeblikket kan jeg spille med virkelig mørk klang, i det neste hylende høye C’er.  Dette hornet har så stor fleksibilitet, og gir meg akkurat det jeg er ute etter – fra nesten flygelhorn-klang, til nok briljans når jeg trykker på.

 
Intonasjon - Imponerende. Bedre enn min Edwards og like god som min Monette (hvis ikke bedre, fordi den ikke driver stemmingen oppover).

 

Spillefølelse – Åpen med motstand. Fordi jeg alltid har spilt på horn med L eller XL boring, så tok det noen dager å bli vant til det. Hver gang jeg tok opp hornet spilte jeg litt bedre på det. Jeg vil definitivt kalle dette “positiv” motstand. Det virker ikke “innestengt” I det hele tatt, og motstanden hjelper virkelig på slottingen i hornet.


Slotting – Det vil være umulig etter min oppfatning å lage et horn med bedre slotting.

Det er som å “kjøre på skinner”.  Hver tone har sitt eget særskilte senter og føles svært komfortabelt! Jeg vet at jeg ikke kommer til å “bomme” på dette hornet slik jeg gjorde på mine andre horn. Det høye registeret er det beste av de ca. 100 horn jeg har eid opp gjennom årene. Slottingen i høyden ser til og med ut til å være litt bedre enn på mine andre horn, og gir meg mer rom for luft/embouchure-feil. Jeg har brukt hornet på 5 spillejobber uten å bomme på EN TONE! Det er ikke normalt for meg i det hele tatt!

 
Følg med på linkene til lydfilene... og TAKK IGJEN LEIGH, JOHN, og BRUCE for å ha gjort alt dette mulig!


Hilsen,

Trent Austin

TrentAustin.com

 



Ian Balmain - C Trumpet Artist
 

 

Første gang jeg ble oppmerksom på Eclipse C-trumpet var da Noel Langley ba meg prøve den ut etter at han hadde hjulpet til å utvikle både Bb- og C-trompeten. Jeg vil gjerne prøve en hvilken som helst trumpet, spesielt hvis den er laget i England.

Det var imponerende å se hvor mange trompeter Leigh og hans team allerede hadde laget, med forskjellige varianter av metaller, finish’er og schallstykker. Servisen var førsteklasses. I løpet av 10 minutter hadde han forandret et schallstykke for meg som et eksperiment.

Mitt første inntryk av alle trompetene var hvor godt de stemte. Jeg spiller C-trompet ganske regelmessig og har alltid måttet bruke hjelpegrep på de vanskeligste tonene. Jeg kunne nesten ikke få meg til å tro at de stemte perfekt. Også i det øvre registeret trenger instrumentet svært liten justering.

Den andre grunnen til at jeg valgte Eclipse C-trompet er tonekvaliteten. Jeg har alltid vært på utkikk etter et instrument som har en mørk klangfarge med dybde.

Den endelige bekreftelsen er selvfølgelig når instrumentet testes i orkester-sammenheng. Til å begynne med trodde jeg ikke det bar gjennom de sterkere partiene. Imidlertid var jeg meget fornøyd med resultatet da jeg lyttet til den TV-sendte produksjonen av Stormen (av Thomas Ades) fra Covent Garden, der det virkelig var nok å gjøre.

Jeg ser frem til et langt samarbeid med Leigh og First Class Brass-teamet. 



Noel Langley
 

 

Som en av de ledende trompetister i England har Noel Langley spilt på Eclipse siden januar 2003. Noel har nylig spilt inn en ny CD i LA med sin forgylte Eclipse med standard schallstykke. Noel’s synspunkter på instrumentet har vært uvurderlige under utviklingsperioden, og det er en glimrende attest for Eclipse at han bestemte seg for å bruke det på sine studioinnspillinger.


Noel kommenterte nylig: “Etter at jeg fikk tak i en Eclipse for 2 måneder siden, har jeg ikke rørt min Burbank Benge, min 1967 ML37 Bach eller min 1938 Super Olds. Jeg har en forgylt ML Eclipse med standard schallstykke, og det er ganske enkelt det beste hornet jeg noensinne har kommet over. Jeg har spilt lead-trompet, jazz, salsa, rock, klassisk samtidsmusikk, TV- og teaterforestillinger på det de siste ukene, og det er det beste, mest fleksible og velbalanserte instrumentet jeg har funnet I løpet av 20 år som profesjonell musiker. Det store utvalget av finisher og schallstykker påvirker virkelig de tonale egenskapene til hornet, så jeg tror det finnes en kombinasjon som tilfredsstiller enhver utøver. Jeg liker også godt de større schallstykkene i “red brass” og klar lakk – utmerket for jazz eller symfoniorkester, samt det klassiske forsølvede schallstykket som er utformet etter mønster fra de gamle klassiske schallstykkene, og som har en utrolig briljant og klar projeksjon som vil interessere høydespesialister. 


 


Henry Lowther
 

 

Jeg er nå den stolte eier av en Equinox trompet. Denne radikalt nye trompeten har blitt designet  og laget av First Class Brass I Dunstable, England. Konstruksjons-prinsippet var å lage et instrument som hadde ventilene og schallstykket nærmere utøverens ansikt enn en tradisjonell trompet. Dette har man oppnådd ved å lage leadpipe’n inn i 3. ventilen kortere, og isteden ha en “tilleggsbøyle” mellom 1. ventilen og schallstykket. Som på Eclipse-trompeten, har Equinox’s leadpipe inn i 3. ventilen ingen stemmebøyle, nettopp for å beholde en jevn innvendig diameter - uten noe som forstyrrer luftstrømmen - gjennom hele denne viktige delen av en trompet.  Isteden er stemmebøylen plassert i denne “tilleggsbøylen”, der den har mindre innvirkning på instrumentets ytelse.


Equinox er bygget etter de samme høye kvalitetskrav som Eclipse, og med de samme høykvalitets ventiler. Som en konsekvens av den kortere lengden, er det første du legger merke til den behagelige balansen i hendene når du spiller på instrumentet. At schallstykke er nærmere øret enn på en tradisjonell trompet, betyr også at du hører deg selv på en annen måte. Dette gir Equinox en mer intim karakter enn en regulær trompet. Denne følelsen av intimitet forsterkes også av ventilenes nærhet til ansiktet.

Selv om Equinox likner i utseende på en lang kornett, er det viktig for meg å understreke her at den, uten tvil, er en trompet i ytelse og egenskaper. I midtregisteret har Equinox en vakker, varm tone på grunn av det store “red brass” schallstykket, mens den fremdeles er lys og briljant I det øvre registeret. Den har kanskje en smule mer motstand enn noen vanlige trompeter. Dette har uten tvil å gjøre med “tilleggsbøylen”, men dette tar ikke på noen måte vekk den åpne følelsen når man spiller “rett ut”. Mine trompetspillende kolleger som har prøvd min Equinox har alle kommentert hvor lettspilt den er. De kommenterer også de fremragende ventilene, selv om jeg faktisk ikke har spillt dem inn enda.

Jeg setter utrolig stor pris på denne nye “brukervennlige” trompeten, og vil fra nå av bruke Equinox på alle mine solo-opptredener!


Henry Lowther
 


 


Kevin Robinson
 

 

Da First Class Brass inviterte meg til fabrikken I Dunstable for å prøve deres nye trompeter, husker jeg at jeg sa til Leigh at jeg i grunnen var godt fornøyd med min Bach Strad. 37 som jeg har spilt på i 14 år. 2 timer senere hadde jeg bestilt en Eclipse trompet!

Hver eneste av de rundt 20 Eclipse hornene jeg prøvde hadde noe positivt å “si”, men den som valgte meg “snakket” høyest. Min Eclipse LC er ganske enkelt det beste hornet jeg noen gang har spilt på. Det at stemmingen er feilfri i alle oktaver og den fysiske balansen perfekt. Dette gjør at utøveren kan konsentrere seg om å spille istedenfor hele tiden å måtte justere.

Det var dynamikkområdet som virkelig solgte den til meg – den gir en rik, mørk, varm og fyldig tone når det trengs. Likevel, når det er behov for det, kan den gjøre helomvending å forvandle seg til en hylende stentor med så mye kraft som noen kan ønske seg! Dette hornet er like strålende å spille på som å se på, laget med omtanke og presisjon.

Jeg spiller i mange forskjellige sammenhenger, fra større orkestre til kvartetter innen Jazz, Latin, Pop, Etnisk, Funk, R&B. Uansett stilart – dette hornet passer inn overalt.

 - Kevin Robinson

 

CURRICULUM VITAE

 

Navn :                        KEVIN ROBINSON – Trompet / Flygelhorn / MD / Arr. 

Kontakt :                     E-mail: kevjrobinson@hotmail.com  

Historie :          

Født i London, England, 8. Nov. 1961.
Klassisk skolert fra 11 års alder. Flyttet til Hong Kong og ble med i Hong Kong Concert Orchestra ved 12 års alder. Ble  introdusert for  jazz et år senere.
Kom tilbake til England og fortsatte å spille I forskjellige brassensembler og orkestre.
Studerte ved Leeds College of  Music med eksamen fra linjen for ‘Light Music (Jazz), som også omfatter klassiske studier. 

Som proffesjonell: 

Artister:  

RAY CHARLES (studio rec.)

GEORGE BENSON (studio rec.)

 

 

TOM JONES (studio rec.)

BASIA (studio / live rec. / tour)

 

 

PAUL McCARTNEY (studio rec.)

STEVE WINWOOD (live rec. / tour)

 

 

MONTY ALEXANDER (tour)

CARLA BLEY (tour)

 

 

COURTNEY PINE (studio rec.)

LULU (studio rec.)

 

 

JAZZ WARRIORS (studio/ live rec. / tour)

MICA PARIS (studio rec.)

 

 

CARMEL (studio rec. / tour)

PET SHOP BOYS (studio rec.)

 

 

INCOGNITO (studio/ live rec. / tour)

PERCY SLEDGE (live perf.)

 

 

BRAND NEW HEAVIES (studio rec. / tour)

TAKE THAT (studio rec.)

 

 

DESMOND DECKER (live perf.)

MAXI PRIEST (studio/ live rec. perf.)

 

 

SIMPLY RED (studio/ live perf. / tour)

ANDY SHEPPARD (studio/ tour)

 

 

HOWARD JONES (studio)

LAURYN HILL (studio)

 

 

BILLY COBHAM (tour)

JEFF BECK (studio)

 

 

HERMATO PASCOAL (live perf.)

CAROL THOMSON (studio)

 

 

McCOY TYNER (live perf.)

MANU DIBANGO (live perf.)

 

 

ROY AYERS (live perf.)

TONI BRAXTON (live perf.)

 

 

ELVIS COSTELLO (live perf.)

ROLAND GIFT (live perf. / studio)

 

 

JAZZ JAMACIAN ALL STARS BIG BAND – MD / Arranger (live perf. / studio)

 

 

CHAKA KHAN (live perf.)

SHAGGY (live perf.)

 

 

LISA STANSFIELD (tour)

ANNIE LENNOX (studio)

 

 

HUGH MASKELA (live perf.)

JULIAN JOSEPH BIG BAND (live)

 

 

Teater: 

“King” The Musical…………………………................

Piccadilly Theatre, London.

(pit musician) 

 

 

 

“Five Guys Named Moe”……………………..............

Lyric Theatre, London.

(on set musician)

 

 

 

“Hair”…………………………………..........................

The Old Vic, London

(on set musician) 

 

 

 

“High Society”………………………………..........................

National Theatre (class ‘A’) tour.

(on stage musician / actor) 

 

 

 

“Kat and the Kings” (won two Oliver awards).............

Vaudeville Theatre, London.

(on stage musician / Musical Director)

 

Han er også komponist, og ble engasjert til å skrive tre musikkstykker for Lido Theatre i Paris til verdensturnéen ‘extravaganza’, ‘Lido Tourneé’ i 1998.

Han var også Musikalsk Leder for ‘Heineken Night Live’ forestillingene fra 1999 - 2002 som arrangeres årlig i det 10,000 tilskuers store ‘Ahoy’ i Rotterdam, og er nåværende Musikalsk Leder for det prisbelønnete storbandet ‘Jazz Jamaica All Stars’ (ref. http://www.dune-records.com/).

Kevin er også arrangør for mange av de artistene han samarbeider med, og fullfører i disse dager sitt eget soloprosjekt. 


 


Byron Wallen
 

 

jeg gikk inn I Eclipse-fabrikken for å få mine trompeter overhalt, og gikk ut igjen etter å ha bestilt en Eclipse.  Trompeten valgte meg, fra første tone forførte den meg. Jeg spilte en G på andre notelinje, og fikk en resonans som om jeg sang. Jeg spilte en to-strøken G og følte det helt inn I ryggraden. I hele registeret var faktisk hornet svært stabilt i intonasjon, klang og tonefølelse. Til tross for at jeg ikke hadde riktig munnstykke så følte jeg likevel en sikkerhet på instrumentet som om det var et piano. Hver note er akkurat der den skal være.


Det jeg liker med dette hornet, er først og fremst fleksibiliteten. Det blander seg fint sammen med hvilken som helst messing- eller trompet-seksjon.  Likevel har det rom for min individuelle “sound”. Jeg kan spille uanstrengt og svakt med en mørk, fyldig klang, og på et øyeblikk forandre lyden til en gjennomtrengende og briljant klangfarge. Hornet gjør ingen motstand, det bare tar imot det jeg gir det med en nydelig og klar resonans. Da jeg hadde bestemt meg for hornet, jobbet Leigh og John iherdig med å gjøre mindre tekniske justeringer slik at hornet ser like elegant ut som det låter…..takk skal dere ha karer!

ByronWallen.com

 


 


Alex Bonney
 

 

Med mitt Extra Large Heavy Red horn har jeg for første gang klart å få til den trompetklangen jeg hører inne i hodet; varm, mørk, klangfull, men også briljant og gjennomtrengende når det trengs. Lyden inneholder et fullt spekter av klangfarger, og er definitivt ikke matt slik som noen “large/heavy” horn kan være. I motsetning til andre “heavy” horn, er dessuten det høye registeret like fritt og åpent som resten av registeret.


Som på alle Eclipse-trompetene er intonasjon, slotting, ventiler, utførelse, finish, og håndverksmessig kvalitet i alle detaljer helt enestående.


Extra Large Heavy Red vil helt klart vinne popularitet blant jazz-utøvere pga. sitt vidunderlige klangspekter, og den uanstrengte, store, vakre tonen.

- Alex Bonney



Toby Coles
 

 

Omtale kommer snart.
 



Ben Gant
 

 

Ben Gant spiller for tiden trompet i West End produksjonen av Chitty Chitty Bang Bang som oppføres på Palladium Theatre i London.

Etter avsluttet college tilbrakte Ben 6 måneder som alternerende 1. trompeter i Philharmonie der Nationen i Hamburg, før han vendte tilbake til London for å spille 1. trompet i National Theatre’s prisbelønte produksjon ‘Oh What a Lovely War!’
Siden da har Ben spilt i RNT’s produksjoner ‘Candide’, ‘Villains Opera’ og ‘South Pacific’, og han har spilt i Royal Shakespeare Company’s produksjoner ‘Measure for Measure’, ‘The Tempest’, ‘Goodnight Children Everywhere’, og ‘The Lion, The Witch and the Wardrobe’.
Orkestermedvirkning inkluderer forestillinger med Royal Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Concert Orchestra, London Musici, The London Pops Orchestra, The National Symphony Orchestra og Sinfonia Viva.
Han medvirker også regelmessig i Rambert Dance Company og Onyx Brass.
I kommersiell/ studio sammenheng har Ben spilt med Will Young, Sheryl Crow, Ronan Keating, Dina Carroll, Bond, The Bluetones og Eddy Grant. Han spilte inn musikken til, og opptrådde i, filmen ‘Captain Corelli’s Mandolin’ med Nicolas Cage og Penelope Cruz i hovedrollene, og dukker også opp i en løpende Renault reklamekampanje side om side med forballspilleren Thierry Henry og ‘Animal’ fra Jim Henderson’s ‘Muppets’.
 



Jay Phelps
 

 

Omtale kommer snart.
 


 


Audun Waage

 

 

Da jeg første gang prøvde en Eclipse, tenkte jeg at noe måtte være galt, dette er for godt til å være sant. Det tok faktisk et øyeblikk eller to før det gikk opp for meg hvilken kvalitet det virkelig var på disse hornene.

Jeg liker å prøve ut horn, og jeg har sikkert prøvd flere hundre i løpet av de siste årene. Noen av disse hornene har hatt topp kvaliteter, enten det har vært klang i et bestemt register, lettspilt, eller ventiler. Men, sjelden har jeg kommet over et horn med så komplette kvaliteter som Eclipse-serien.

Jeg tror at alle som spiller trompet har, eller i det minste burde ha, en oppfatning av hva slags tone de ønsket skulle komme ut av den andre enden av hornet når de spilte. Hvis tonen ikke er ‘riktig’, gjør man det så mye vanskeligere for seg selv.

Hornet ‘oversetter’ følelser til musikk. Først må du vite hvilket språk du vil at hornet skal ‘snakke’, deretter må du finne et horn som ikke bare forstår selve språket, men som også kan ‘oversette’ det til det språket du ønsker å kommunisere på.

Leigh McKinney hos Eclipse har en unik evne til å forstå akkurat hva du ønsker, og hva som er det rette hornet for deg.

Jeg har prøvd Eclipse Bb- og C-trompet, samt flygelhornet.

Innenfor hver kategori fant jeg i det minste ett horn som var bedre enn noe annet horn jeg har prøvd før.

Etter at jeg fikk min b-trompet har jeg brukt den på forskjellige spillejobber rundt i verden, fra elektronisk musikk til jazz. Hornet ‘blander’ seg fint inn med hvilket som helst instrument, i hvilken som helst stilart.

Jeg er totalt forbløffet over hornet, det er alt jeg kan si…………

 


Copyright 2003 FirstClassBrass Ltd.
Web-design: Gary A. Wilder
 

Oversatt av Olaf-B.Brattegaard.